Saturday 19 January 2013

Sabarlah Menangani Anak Cerewet..

Ni gelagat Fateh petang tadi..tetibe hari ni selera makan bukan main bagus lagi..beriye bebeno makan...

Mule-mule makan brownies oreo yang mama buat kelmarin...banyak jugak die makan..4-5 potong ade...pastu makan nasik dengan gulai ikan plak..bersepah dengan comot tu tak usah citer lah..tapi redha kan je lah..janji makan..


Sikit info yang mama nak share pasal nak menangani masalah anak cerewet nak makan ni..Sumber:Harian Metro

  1. Ibu bapa tak perlu risau kerana anak itu sendiri tak akan biarkan dirinya kelaparan. Biarkan anak pilih sendiri apa yang dia nak makan, tapi pastikan makanan tu makanan berkhasiat-mama perhati Fateh memang camtu..die akan mintak sendiri kalau die lapar..kalau tak, die buat tak tau je..
  2. Berikan kebebasan untuk anak tu makan sendiri-which is so true..Fateh akan makan bile die suap sendiri..kalau mama atau abah die suapkan, die akan cepat naik angin n makan sikit je
  3. Bincang dengan doktor jika anak enggan makan dan minum walau dah dipujuk dengan pelbagai cara.
  4. Jangan biarkan orang sekeliling, termasuk ibu bapa bandingkan tabiat makan anak dengan kanak-kanak lain di hadapan anak.
  5. Ibu harus sabar..
  6. Kreatif dalam penyediaan makanan.
  7. Sediakan menu berlainan, sekurang-kurangnya seminggu sekali.
  8. Temankan anak makan.
  9. Makan dalam jumlah sedikit, tapi kerap sebab perut anak kecil dan sebab tu anak-anak ni cepat rase lapar..mama sediakan biskut, kismis, buah, yoghurt sebagai kunyah-kunyahan Fateh..dalam beg ada, dalam kete pun ade..
Kesimpulannya..jangan putus asa..mesti ada makanan yang kena dengan selera anak tu..sabar kena banyak..macam Fateh, mama perasan die sangat suke makan buah, kek, yoghurt..jadi mama akan pastikan sentiasa ada bende-bende ni dalam simpanan makanan...ibu-ibu kene rajinlah sikit sebab kalau kite buat tak tau je, takut anak tu terganggu pembesarannya..

Harap info ni membantu =)

No comments:

Post a Comment