Wednesday, 30 January 2013

Gulai Ikan Tongkol Lobak Putih..

Ni mama masak mase kat kampung tempoh hari..Fateh suka makan gulai lemak macam ni..die suke makan ikan jugak..gulai macam ni pedas baru sedap kan..jadinye buat lah dua versi..satu tak pedas, satu lagi pedas..

Masak gulai lemak macam ni senang je..mama rase semua orang tau kot..jadi bagi resepi gitu-gitu je lah yer..bawang merah, bawang putih, kunyit hidup, serai dan cili padi dikisar..of cos lah pakai santan...masukkan bahan rempah tadi dalam periuk, masukkan air, santan..masak sampai mendidih..masukkan lobak putih jugak..ikan mama goreng separuh masak dulu..bile kuah dah mendidih, baru masukkan ikan..masak sampai mendidih, dalam 5 minit camtu..dah pun siap..

Sape nak masam sikit, boleh jugak letak asam gelugor/asam keping..senang je..kalau pagi2 tu nak cepat, memang mama masak ni je untuk bekal.. =)

9 comments:

  1. Replies
    1. ye lah PM..skrg kene cmtu..kesian anak nak makan jugak..bagi yg pedas cenggitu, mau menjerit melolong dibueknyo.. =p

      Delete
  2. Replies
    1. sdp..tp x leh lwan gulai nogori..hhee..

      Delete
  3. Wah sedapnya mama...xpernah lagi letak lobak putih nie,blhlah cuba nnt :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sile..sile..org ckp lobak putih bgus utk tmbah susu..utk ibu2 yg breastfeed la..klau laki2, utk batu karang..efektif ke tak tu, wallahualam..

      Delete