Wednesday, 19 December 2012

Cendawan Goreng Tepung Berempah..

Betul ke tu mama susun nama resepi tu?heee..nasibla kan..janji faham kan..
 
Sangat2 sedap untuk minum petang dan kunyah2..hehehe..sekarang ni musim hujan..lagilah..asyik lapar je kan..Resepi asal adalah dari adik mama..die yang rajin wat cendawan goreng ni dulu..yang ni versi berempah..kalau agak2 nak cepat, rembat je tepung goreng ayam tu..hehehe..jadi jugak.. =p
 
Versi tepung goreng ayam

Versi tepung bancuh sendiri..ade rempah bagai..
Bahan-bahan
 
Cendawan tiram kelabu..amik yg besar-besar..
Air
Tepung gandum
Tepung jagung sikit..jangan banyak sangat kalau tak nanti jadi berminyak sangat
Tepung beras sikit (mama tak letak sebab takde..)
Black pepper, jintan manis, jintan putih dengan ketumbar-blender kering, halus
Bawang merah dan putih, jugak blender
Kunyit serbuk
Perasa secukupnye
 
Cara masak
 
Bancuh semua.. macam nak goreng pisang ye bancuhan tu..celupkan cendawan..goreng..jangan rendamkan cendawan tu..bile nak goreng baru amik dan celup dalam tepung..kalau tak die jadi tak rangup..Kalau rajin, buat sambal kicap..memang yummy!
 
Selamat mencuba!
 

2 comments:

  1. sedap tu nampaknya..hadoih la rasa mcm nak buat pulak

    ReplyDelete