Wednesday 13 November 2013

Warisan untuk Permata Hati Mama...

Okeh..meh nak citer kenapa mama nak stat blogging balik..

Terus terang, mama kemalasan teramat nak update blog 2-3bulan ni..amat2 malas..nak bukak pon malas..

Rajin bukak facebook jer..huuu..pastu..adelah a few website hiburan dan berita yg mama like yang mengeluarkan berita2 yang menjentik hati dan perasaan mama..

1- Berita kematian seorang photographer yang meningkat naik..Nadia Zahari (sila klik SINI)
 -Muda lagi dia ni..lagi beberapa bulan je nak mendirikan masjid..meninggal dunia sebab accident (berita..sila klik SINI).. seorang yg sangat gifted..lps tu, dia ada buat satu page, Jom Solat (klik SINI) yang membuatkan mama terfikir...bagusnya die buat cmni..ni antara amal jariah yg berterusan jgk kn..org dpt manfaat dari apa yg dia buat tu..

2-Yasmin Hunwick-ade blog peribadi yg kini diteruskan oleh bondanya..(sila klik SINI) dan ada novel yang diadaptasi dari kisah hidup beliau..pon meninggal dunia pada usia muda, 16 tahun,meninggal akibat kemalangan pada tahun 2012..dari apa yg dicoretkan oleh bonda beliau, mmg jelas terasa kerinduan mereka pada arwah, sampai sekarang..mama pn ibu, jadi mama pn terasa sedihnya jgk..(over sensitip stat jdi mak mak ni..uhuuu)..

Motipnye..mama pun terfikir..dgn blog ni, sekurang-kurangnya ada warisan/ingatan tentang mama yg boleh dikenang dan diingat oleh anak dan keluarga mama nanti..dan harapan mama, info2/resepi2 yg ada dalam ni, boleh lah digunakan oleh rakan2 dan umum untuk kebaikan..

Jodoh, ajal maut di tangan Allah s.w.t..x salah mengingat mati sebab...

Al-Imam Al-Qurthubi rahimahullahu berkata, “Ad-Daqqaq berkata, ‘Siapa yang banyak mengingat mati, ia akan dimuliakan dengan tiga perkara: bersegera untuk bertaubat, hati merasa cukup, dan giat/semangat dalam beribadah. Sebaliknya, siapa yang melupakan mati ia akan dihukum dengan tiga perkara: menunda taubat, tidak ridha dengan perasaan cukup dan malas dalam beribadah. Maka berpikirlah, wahai orang yang tertipu, yang merasa tidak akan dijemput kematian, tidak akan merasa sekaratnya, kepayahan, dan kepahitannya. Cukuplah kematian sebagai pengetuk hati, membuat mata menangis, memupus kelezatan dan menuntaskan angan-angan. Apakah engkau, wahai anak Adam, mau memikirkan dan membayangkan datangnya hari kematianmu dan perpindahanmu dari tempat hidupmu yang sekarang?” (At-Tadzkirah, hal. 9)

Jadi..start to think pengisian yg lebih bermanfaat hendaknya..amin..

Kepada anak mama, sekiranya mama pergi dulu, inilah warisan mama untuk Fateh..mama x de harta..ni je yg ada..harap Fateh ingat mama dan sentiasa doakan mama bile mama dah tak de nanti ye...mama sayang Fateh dunia akhirat..

Ok..nanes jap..huwa!huwa!




No comments:

Post a Comment