Friday 2 November 2012

Yogurt sebagai face mask?bagus ke?

 
Semenjak mama kerja dengan company probiotic ni,mama jadi semakin obses dengan produk2 bersasakan probiotic..
 
Err probiotic tu ape yer?
 
Probiotic tu, adalah bakteria baik (microflora) yang bila kita makan dalam amaun yg mencukupi akan memberikan benefit kepada di pengguna (term diterjemah dari definisi oleh FAO, Food and Agriculture Organization, UN)..
 
Microflora ni memang ade secara semulajadi dalam salur pencernaan (gastrointestinal tract, GIT) kite,tapi over the time, ianya akan semakin berkurangan disebabkan oleh banyak faktor antaranya stress, pengambilan antibiotic dan sebagainya..ketakseimbangan microflora pada GIT boleh menyebabkan sembelit, cirit-birit, malabserapan dan lain-lain lagi..
 
Secara umum, produk yang terdapat di pasaran yg mengandungi probiotic adalah yogurt, yogurt drink dan range of suplemen yang boleh didapati dengan mudah. Tapi untuk produk penjagaan kulit plak, setakat yang mama survey, masih tak ada lagi kat Malaysia. Tapi kat oversea, dah ada..kat Malaysia dikatakan masih dalam peringkat kajian..
 
Enuff with the facts..moh mama citer ape bende operasi Y mask nih..ni adalah..operasi pakai yogurt kat muka sebagai face mask..ngeee..punye lah obses ngan probiotic kan..
 
Kat retail farmasi ada jual yogurt mask, tapi yang tu hanya lah yogurt mask yang mengambil bau dan kepekatan yogurt je...dalam tu tak de probiotic..
 
Maka, mama pon saje cube pakai yogurt kat muka..hiii..kesannya? sangat lega, kulit dah kurang merah2 dan gatal..alhamdulillah..
 
Hari ni bile google, baru tau rupe2nye yogurt mask ni ade kesan memutih, bagus untuk kulit berjerawat, tona kulit tak sekata dan banyak lagi..tapi mama tak pasti ade tak bukti secara saintifik yang menyokong fakta2 ni ..tak pe, it works for me anyway..hiii
 
Next post mama akan update cmne nak pakai mask ni ngan ape lagi mama letak dalam mask tu selain yogurt..
 
Sempat jugak ajak ofis mate try..hiii..ofis mate pon excited jgak..trus nak test malam ni.. =p no harm kan..bendanya murah dan natural..yogurt yg 370 ml (klau tak silap) tu, bekas besar jugak cume RM5++..daripada mama membazir beli barang2 yg mama tak tau sesuai ke tak utk kulit sensitip mama ni, ada baiknye cube yg ni..meh kite tgk resultnye lagi sebulan.. =)
 
P/S: Pakai plain yogurt yerr..jgn plak gi letak ade flavour tu kat muke..jp lagi ade plak semut naik..huuu..
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment